Partnerzy serwisu:
Pasażer

Atribo w wielkopolskich barwach już wkrótce na trasach z pasażerami [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Już wkrótce dwa trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne SA136 produkcji Pesy Bydgoszcz, znane także jako Atribo, zadebiutują w barwach Kolei Wielkopolskich w obsłudze połączeń regionalnych w kierunku Wągrowca i Wolsztyna. To pojazdy zakupione na rynku wtórnym – w przeszłości były eksploatowane przez Ferrovie Nord Milano, drugiego największego przewoźnika kolejowego we Włoszech.

Spalinowe zespoły trakcyjne serii SA136, oznaczone we Włoszech jako seria ATR220, były produkowane przez Pesę Bydgoszcz w latach 2007-2021. Łącznie wyprodukowano ich aż 118 sztuk, z czego zdecydowana większość trafiła na rynek włoski – zamówienie w 2007 roku 13 jednostek przez Ferrovie del Sud Est, który zresztą rok później wykorzystał prawo opcji, kupując kolejnych 26 pojazdów, było pierwszym kontraktem eksportowym bydgoskiego producenta. Kolejnym nabywcą Atribo (to ich nazwa handlowa) we Włoszech był drugi największy przewoźnik kolejowy w tym kraju, Ferrovie Nord Milano. W jego przypadku Atribo nie miały szczęścia – ulegały wielu awariom, zarówno z uwagi na problemy z silnikami spalinowymi, jak i ramami wózków.

Ostatecznie włoski właściciel sprzedał w 2023 roku we wrześniu obydwa pojazdy konsorcjum dwóch polskich spółek – Modertransu Poznań i Public Transport Service. Cena wywoławcza była wyjątkowo atrakcyjna – za dwie wciąż nowoczesne, trójczłonowe jednostki spalinowe Ferrovie Nord Milano oczekiwało zaledwie 403 tys. euro. Od zakupu pojazdów przez konsorcjum do znalezienia nabywcy minęło jednak dość dużo czasu – Koleje Wielkopolskie nabyły je w tym roku w styczniu. W tak zwanym międzyczasie zrealizowano ich naprawę na poziomie P4 wraz z polonizacją. W dniu 17 czerwca samorządowy przewoźnik zaprezentował zdjęcia nowych pojazdów, w tym zdjęcia przestrzeni pasażerskiej.

Uwagę zwraca dość osobliwe oznaczenie pojazdów, tj. SA136-ATR. Atribo po sprowadzeniu z Włoch do Polski miały być oznaczone jako SA136-PTS. Wygląd przestrzeni pasażerskiej nie odbiega znacząco od eksploatowanych już przez KW dwuczłonowych jednostek spalinowych serii SA132 oraz SA136. Różnice w zakresie designu pojazdów z zewnątrz są również raczej symboliczne, choć dla miłośników kolei, dostrzegających różnego rodzaju niuanse, ich odróżnienie od pozostałych składów nie powinno być problemem. Jak informują KW, trójczłonowe pojazdy zostaną skierowane do obsługi relacji na obydwu trasach niezelektryfikowanych rozpoczynających się w węźle poznańskim, czyli do Wągrowca i Gołańczy oraz Grodziska Wielkopolskiego i Wolsztyna.

Niestety pojazdy nie będą mogły być łączone w dwuskłady ze wspomnianymi SA132 i SA134. Pomijając kwestię kompatybilności systemów sterowania wielokrotnego, w przypadku zdecydowanej większości Atribo (wyjątkiem są jedynie pojazdy zakupione przez samorząd województwa pomorskiego) producent zastosował sprzęg samoczynny Scharfenberga, natomiast SA132 i SA134 posiadają klasyczne zderzaki i sprzęg śrubowy. W przypadku wyżej wymienionych relacji trzy człony powinny być jednak wystarczające, choć warto zwrócić uwagę na fakt, iż w Atribo należących do KW będzie tylko – zgodnie z informacjami przedstawionymi przez samorządowego przewoźnika – 140 miejsc siedzących, podczas gdy w SA132 i SA134 znajduje się ich ok. 120 sztuk.

Co ciekawe, maksymalna prędkość eksploatacyjna SA136 jest nieznacznie wyższa niż w przypadku SA132 i SA134 – pojazdy z tej serii mogą rozpędzić się do 130 km/h, czyli 10 km/h więcej. W każdej jednostce znajdują się dwie toalety, a także – co oczywiste – miejsca na rowery oraz strefa przeznaczona do obsługi osób niepełnosprawnych o ograniczonej mobilności ruchowej. Pojazdy są klimatyzowane. Warto dodać, że Atribo to trójczłonowa wersja rozwojowa zespołów trakcyjnych serii SA133. W Polsce największym właścicielem tych pojazdów jest wciąż samorząd województwa zachodniopomorskiego, który dysponuje 9 jednostkami, jednak już 3 sztuki zostały sprzedane Polregio.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Trwa modernizacja kolejnych ED72

Tabor i technika

Trwa modernizacja kolejnych ED72

inf. pras. Polregio, oprac. MK 12 czerwca 2025

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Tabor i technika

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2025

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Tabor i technika

Zobacz również:

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Tabor i technika

Laude Smart Intermodal zamawia dwa Vectrony MS

Mikołaj Kobryński 16 czerwca 2025

Trwa modernizacja kolejnych ED72

Tabor i technika

Trwa modernizacja kolejnych ED72

inf. pras. Polregio, oprac. MK 12 czerwca 2025

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Biznes

Orlen Kolej wyleasinguje 40 lokomotyw elektrycznych?

Mikołaj Kobryński 10 czerwca 2025

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Tabor i technika

Kolejnych sześć Impulsów dla Kolei Małopolskich

Mikołaj Kobryński 09 czerwca 2025

Kolejny kraj z jednostkami bateryjnymi. Kiedy czas na Polskę?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5