Już wkrótce dwa trójczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne SA136 produkcji Pesy Bydgoszcz, znane także jako Atribo, zadebiutują w barwach Kolei Wielkopolskich w obsłudze połączeń regionalnych w kierunku Wągrowca i Wolsztyna. To pojazdy zakupione na rynku wtórnym – w przeszłości były eksploatowane przez Ferrovie Nord Milano, drugiego największego przewoźnika kolejowego we Włoszech.
Spalinowe zespoły trakcyjne serii SA136, oznaczone we Włoszech jako seria ATR220, były produkowane przez Pesę Bydgoszcz w latach 2007-2021. Łącznie wyprodukowano ich aż 118 sztuk, z czego zdecydowana większość trafiła na rynek włoski – zamówienie w 2007 roku 13 jednostek przez Ferrovie del Sud Est, który zresztą rok później wykorzystał prawo opcji, kupując kolejnych 26 pojazdów, było pierwszym kontraktem eksportowym bydgoskiego producenta. Kolejnym nabywcą Atribo (to ich nazwa handlowa) we Włoszech był drugi największy przewoźnik kolejowy w tym kraju, Ferrovie Nord Milano. W jego przypadku Atribo nie miały szczęścia – ulegały wielu awariom, zarówno z uwagi na problemy z silnikami spalinowymi, jak i ramami wózków.
Ostatecznie włoski właściciel sprzedał w 2023 roku we wrześniu obydwa pojazdy konsorcjum dwóch polskich spółek – Modertransu Poznań i Public Transport Service. Cena wywoławcza była wyjątkowo atrakcyjna – za dwie wciąż nowoczesne, trójczłonowe jednostki spalinowe Ferrovie Nord Milano oczekiwało zaledwie 403 tys. euro. Od zakupu pojazdów przez konsorcjum do znalezienia nabywcy minęło jednak dość dużo czasu –
Koleje Wielkopolskie nabyły je w tym roku w styczniu. W tak zwanym międzyczasie zrealizowano ich naprawę na poziomie P4 wraz z polonizacją. W dniu 17 czerwca samorządowy przewoźnik zaprezentował zdjęcia nowych pojazdów, w tym zdjęcia przestrzeni pasażerskiej.
Uwagę zwraca dość osobliwe oznaczenie pojazdów, tj. SA136-ATR. Atribo po sprowadzeniu z Włoch do Polski miały być oznaczone jako SA136-PTS. Wygląd przestrzeni pasażerskiej nie odbiega znacząco od eksploatowanych już przez KW dwuczłonowych jednostek spalinowych serii SA132 oraz SA136. Różnice w zakresie designu pojazdów z zewnątrz są również raczej symboliczne, choć dla miłośników kolei, dostrzegających różnego rodzaju niuanse, ich odróżnienie od pozostałych składów nie powinno być problemem. Jak informują KW, trójczłonowe pojazdy zostaną skierowane do obsługi relacji na obydwu trasach niezelektryfikowanych rozpoczynających się w węźle poznańskim, czyli do Wągrowca i Gołańczy oraz Grodziska Wielkopolskiego i Wolsztyna.
Niestety pojazdy nie będą mogły być łączone w dwuskłady ze wspomnianymi SA132 i SA134. Pomijając kwestię kompatybilności systemów sterowania wielokrotnego, w przypadku zdecydowanej większości Atribo (wyjątkiem są jedynie pojazdy zakupione przez samorząd województwa pomorskiego) producent zastosował sprzęg samoczynny Scharfenberga, natomiast SA132 i SA134 posiadają klasyczne zderzaki i sprzęg śrubowy. W przypadku wyżej wymienionych relacji trzy człony powinny być jednak wystarczające, choć warto zwrócić uwagę na fakt, iż w Atribo należących do KW będzie tylko – zgodnie z informacjami przedstawionymi przez samorządowego przewoźnika – 140 miejsc siedzących, podczas gdy w SA132 i SA134 znajduje się ich ok. 120 sztuk.
Co ciekawe, maksymalna prędkość eksploatacyjna SA136 jest nieznacznie wyższa niż w przypadku SA132 i SA134 – pojazdy z tej serii mogą rozpędzić się do 130 km/h, czyli 10 km/h więcej. W każdej jednostce znajdują się dwie toalety, a także – co oczywiste – miejsca na rowery oraz strefa przeznaczona do obsługi osób niepełnosprawnych o ograniczonej mobilności ruchowej. Pojazdy są klimatyzowane. Warto dodać, że Atribo to trójczłonowa wersja rozwojowa zespołów trakcyjnych serii SA133. W Polsce największym właścicielem tych pojazdów jest wciąż samorząd województwa zachodniopomorskiego, który dysponuje 9 jednostkami, jednak już 3 sztuki zostały sprzedane Polregio.